Imaju li rabljeni električni automobili budućnost?

26. srpnja 2010.
piše: Goran Topić 
Kolumna - Imaju li rabljeni električni automobili budućnost?
Nedavno je svijetom auto industrije odjeknula vijest kako je jedna britanska procjeniteljska kuća, posebno specijalizirana za rabljena vozila, izračunala da će vrijednost EV-a, odnosno električnih vozila, kroz određeno vrijeme korištenja pasti i do 90%. Razlog za takav zaključak prvenstveno leži u opadanju kapaciteta njihovih, za sada preskupih baterija. No, svoj dio kolača uzima i činjenica kako se u budućnosti očekuje daljnji razvoj ove relativno mlade tehnologije, što će sadašnja rješenja vrlo brzo učiniti zastarjelima.

Dakle, prva generacija električnih vozila teško da će uspjeti stvoriti svoje tržište rabljenih automobila zbog preniske konačne vrijednosti. Stoga, postavlja se pitanje kako će to saznanje utjecati na njihovu prvu kupnju uopće?

Gubitak vrijednosti je normalna stvar

Kada je riječ o konvencionalnim automobilima na većini zapadnih tržišta, kojima i mi tako jako težimo pripadati, smatra se da novi automobil izgubi i do 20% vrijednosti onog trenutka kada prvi puta, još na parkiralištu salona u kojemu ste kupili vozilo, okrenete ključ u bravi. No, u ovom trenutku, nedugo pred lansiranje prvih električnih automobila za široke mase, primjerice nissanovog Leafa, pozornost moramo usmjeriti i na EV-e. Naime, električna vozila bi kroz pet do deset godina trebala postati uobičajen prizor na svim svjetskim prometnicama.

Neki će reći kako je još uvijek prerano govoriti o tržištu rabljenih električnih vozila s obzirom da trenutno još uvijek nema dovoljno istih da bi se tržište moglo formirati te kako bi sada postavljene teze mogle biti poprilično pogrešne za par godina. Ipak, važno je već danas razmišljati o takvim stvarima, jer bi se na prvim dojmovima, mišljenjima i iskustvima kupaca spomenutog Leafa, kojeg u ovom slučaju prvenstveno uzimam kao primjer, mogle formirati određene tendencije koje će utjecati na poželjnost i potražnju prema budućim električnim vozilima.

Ukratko o EV-u

Električno vozilo je, upravo kako mu i samo ime kaže, pokretano električnom energijom, a ne sagorijevanjem fosilnih goriva. Prema svojoj konstrukciji ono je ustvari znatno jednostavnije od konvencionalnih automobila pokretanih motorima s unutarnjim izgaranjem, no usprkos tome ona će, barem isprva, biti znatno skuplja.

Dakle, usprkos izostanku većih pogonskih strojeva, spojke, prijenosa u današnjem smislu riječi i sličnih komponenti, električni pogonski sklopovi, a posebice njihove baterije će cijenu ovih automobila povisiti do većini današnjih kupaca neprihvatljivih iznosa. Naime, riječ je o baterijama visokog kapaciteta čija je trenutna tehnologija izrade takva da same baterije, a time i automobile u koje se one ugrađuju, čini (pre)skupima.

Skupe baterije, glavni razlog rapidnom smanjivanju vrijednosti

Upravo su te baterije i glavna prepreka za nižu stopu smanjenja vrijednosti rabljenih električnih vozila. Tako je to, barem prema sadašnjim, još uvijek ograničenim tržišnim iskustvima. Drugim riječima, posjedovanje električnog vozila se trenutno može činiti odličnom idejom, no ista se može pretvoriti u noćnu moru onog trenutka kada odlučite prodati rabljeni automobil.

Prvi koji je upozorio na takav scenarij je britanski Glass's Guide čije je istraživanje pokazalo ono što proizvođači automobila već znaju. Riječ je o činjenici da je budućim vozačima električnih automobila puno isplativije iznajmljivati ga, odnosno uzeti u leasing nego ih kupiti. Razlog je, prema Glass's Guideu taj što će električni automobil u pet godina korištenja i bez posebnog jamstva, spasti na svega 10% svoje prvotne vrijednosti, dok će čak 90% biti izgubljeno. Što se konkretno baterija tiče, njihov će se kapacitet, ovisno o načinu vožnje, u tom razdoblju smanjiti za 20 do 30 posto.

Što to znači na primjeru nissanovog Leafa?

Uzmimo, zbog lakšeg računanja, kako će Leaf u Europi stajati oko 30.000 Eura, bez poreznih olakšica koje će se primjenjivati u raznim zemljama. Većina te cijene otpada na same baterije jer prosječna cijena proizvodnje jednog kilovat sata baterije trenutno iznosi između 700 i 800 Eura. Dakle, cijena Lefove 24 kW-satne baterije iznosi između 16.800 i 19.200 Eura, odnosno više od polovice cijene cijelog automobila. Usput, recimo i kako u Glass'su procjenjuju da će životni vijek tih baterija biti oko 8 godina.

Prema nekim istraživanjima, do značajnijeg smanjivanje cijene izrade baterija doći će tek oko 2020, kada možemo očekivati da će iste stajati između 200 i 400 Eur/kWh, što znači da će Leafove tada stajati između 4.800 i 9.600 Eura. Dakle, ako bi se netko odlučio na kupnju Leafa, primjerice, 2018. imao bi dva izbora - kupiti novi za oko 18.000 Eura, bez poreznih olakšica, ili polovni za... Koliko točno? E to je pravo pitanje, jer je sada teško procijeniti koliko će dosadašnji vlasnik izgubiti kada ga bude prodavao. No, o postocima možemo raspravljati.

Prije svega, možemo reći kako se porezne olakšice najvjerojatnije neće primjenjivati na polovna električna vozila što znači da će prodavač u startu morati smanjiti cijenu za oko 20% (toliko bi naime trebali dobiti kupci novog Leafa). Nakon toga morat će uračunati 20-30%-tno smanjenje vrijednosti zbog pada kapaciteta baterije kroz razdoblje od 5 godina (s time da baterija neće vrijediti gotovo ništa istekom garancije). Nadalje, 40 do 60% će se morati odbiti zbog pada cijene proizvodnje novih baterija.

Dakle, koja je cijena rabljenog Leafa? Nitko ne može sa sigurnošću znati, no Glass's procjenjuje kako će današnji kupac Leafa 2015. isti moći prodati za oko 3.000 Eura. Ipak, ukoliko zbrojite prethodno navedene postotke vidjet ćete kako oni prelaze i 100%.

Pa, gdje smo onda?

Nameće se zaključak kako će svaki Leaf vjerojatno imati samo jednog vlasnika kojemu se neće isplatiti prodavati ga. Time i prva generacija električnih vozila neće biti u mogućnosti stvoriti tržište rabljenih automobila. Drugim riječima, formiranje ovog tržišta će se moći dogoditi tek kada se stabilizira cijena izrade baterija. Dok god se to ne dogodi teško je zamisliti da će netko moći prodati rabljeno električno vozilo i da bude zadovoljan postignutom cijenom, posebice je tome tako kod onih vozila koja će prevaljivati veliku kilometražu, odnosno gdje će se kapacitet baterija dodatno smanjiti.

Treba li onda kupiti električno vozilo?

Uistinu je danas teško dati preporuku za takav potez. S jedne strane bi trenutna cijena struje za svaki prijeđeni kilometar i očekivani niži troškovi održavanja mogli rezultirati znatnim uštedama koje će nadoknaditi izgubljenu vrijednost rabljenog vozila prilikom prodaje, no pitanje je hoće li ju u potpunosti nadoknaditi.

Također, pojedini proizvođači su već najavili mogućnost iznajmljivanja baterija i konstrukciju automobila koja bi dopuštala njihovu laku i brzu izmjenu. Primjerice, zamijeniti praznu bateriju punom na benzinskim postajama, odnosno stanicama za izmjenu u vremenu koje je inače potrebno za punjenje spremnika goriva. Dakako, ni to nije besplatno, no moglo bi rezultirati drugačijom situacijom kada je riječ o vrijednosti rabljenih EV-a.

No, vjerujemo da ćemo više znati kada i sami proizvođači prošire komunikaciju s kupcima jer će tada biti nemoguće izbjeći ova pitanja te će mnoge stvari postati jasnije.

Powered by AdminMax v6 © 2005-2018 by Internet Softver Design by WEB Marketing