Automobili koje Europa ne želi

30. svibnja 2011.
piše: Hrvoje Gattin 
Kolumna - Automobili koje Europa ne želi
Nedavno mi je prišao jedan prijatelj s klasičnim pitanjem tipa "koji auto da kupim". A, u svjetlu svih priča i pričica koje kruže o kvaliteti raznoraznih limenih ljepotana, posebno mu je bilo značajno saznati koji se auti kvare više, a koji manje. Istini za volju, gledao sam ga blijedo...

Generalne podjele na "automobile koji se kvare više" i "automobile koji se kvare manje" su, dakako, kardinalna glupost. Uostalom, tijekom dugog niza godina bavljenja ovim poslom, postao sam svjestan da su tradicionalne vrijednosti izgubljene i da pravila nema. Uostalom, svatko tko iole bolje poznaje svijet današnje autoindustrije slatko će se nasmijati na jednu od najuobičajenijih teza, prema kojoj su npr. "talijanski automobili loši, a njemački vrhunski". U svakom žitu ima kukolja, rekli bi neki.

No, premda s gnušanjem odbijam bilo kakve insinuacije o podjelama automobilskih marki prema kvaliteti te u takve rasprave ne želim ulaziti, činjenicom jest da postoje oni kojima je posao pripaziti na zdravlje kupaca automobila, kako ono mentalno tako i fizičko. Doduše, mentalno zdravlje nam ponajviše narušavaju loš dizajn i nefunkcionalna unutrašnjost, no za to sumnjam da ima lijeka...

Za fizičko zdravlje vozača i putnika, ipak je moguće brinuti se. Naime, s vremena na vrijeme pokreću se opozivi pojedinih (u pravilu novo predstavljenih) automobila, kako bi se ispravile određene "dječje bolesti". Na njih, nažalost, niti jedan proizvođač automobila nije imun, počevši od onih koji su specijalizirani za jeftine gradske mališane, do proizvođača zvijeri čija je cijena šesteroznamenkasta.

Upravo iz tog razloga, Europska je Unija pred nekih sedam godina pokrenula Sustav brzog obavješćivanja o opasnim neprehrambenim proizvodima, ili skraćeno RAPEX (Rapid Exchange). Sustav služi za brzo razmjenu informacija između zemalja članica EU i Europske Komisije, vezano uz mjere poduzete kako bi se spriječila eksploatacija proizvoda koji mogu imati štetne posljedice.

Ukratko, posljedica procjene da je neki proizvod štetan po zdravlje korisnika, tj. opasan za upotrebu u pravilu je opoziv tog proizvoda s tržišta, bilo pokrenut dobrovoljno od strane proizvođača ili nametnut od strane nadležnih državnih tijela. Prikupljene informacije o opasnim proizvodima se, putem Nacionalnih kontaktnih središta prosljeđuju Europskoj Komisiji te objavljuju putem sustava RAPEX.

Kao i svaki proizvod i automobil, zbog tehničkih nedostataka koje je proizvođač previdio, može biti opasan. Stoga se u okviru izvješća sustava RAPEX (izvješća se objavljuju od 2004.) objavljuju i informacije o opozivima vozila.

Zahvaljujući posebnom odobrenju Europske Komisije od 31. siječnja 2011, koju u ovom slučaju predstavlja Generalna direkcija za zdravlje potrošača pri EU, dobili smo priliku informirati vas o opozivima osobnih vozila na tržištima Europske Unije. Nekoliko je stvari bitno napomenuti:

- izvješća RAPEX-a objavljuju se tjedno i uključuju sve proizvode osim hrane, lijekova i medicinske opreme. AUTONET će prenositi isključivo izvješća o opozivima vezana uz osobne automobile i laka dostavna vozila. Na našim stranicama, izvješća će se objavljivati ponedjeljkom, ujutro.

- na stranicama AUTONET-a, bit će dostupna sva objavljena izvješća RAPEX-a, počevši od 1. siječnja 2011. Pri tome je potrebno uzeti u obzir kako se opozivi automobila ne objavljuju nužno svaki tjedan, tj. objavljuju se onda kada je Nacionalno kontaktno središte o tome obavijestilo Europsku Komisiju. Stoga je moguće da nekih izvješća neće biti na našim stranicama (kao npr. 01, 03, 06, 11 ili 18 iz 2011. godine) jer u njima nije bilo osobnih i lakih dostavnih vozila.

- izvješća RAPEX-a objavljena na stranicama magazina AUTONET odnose se, jednako kao i izvorna izvješća, isključivo na tržišta zemalja članica Europske Unije. Dakako, u raspravu o tome jesu li ti automobili jednaki onima koji se prodaju kod nas, ne želimo ulaziti.

Opozivi osobnih vozila ne predstavljaju neku posebnu novost i vjerujem da ste se svi s takvom vrstom informacija već upoznali. U Hrvatskoj, doduše, opozivi nisu pretjerano česta pojava. Štoviše, ako me sjećanje dobro služi, pamtim tek dva i to oba iz protekle godine. Bila je riječ o pozivu vlasnicima vozila dvije japanske i jedne korejske marke da se jave u ovlaštene servise radi obavljanja određenih, besplatnih popravaka na njihovim vozilima.

Kako god bilo, vrijedno je biti upoznat s time što se događa na nama susjednim tržištima. Uostalom, s približavanjem ulaska Hrvatske u EU (sada se pitate hoće li do toga uopće i doći, no, ostavimo tu temu po strani) i naša će zemlja uskoro ući u Sustav brzog obavješćivanja o opasnim neprehrambenim proizvodima RAPEX. Stoga je naša osnovna i jedina namjera uvođenjem rubrike Opozivi podastrijeti vam informacije za koje vjerujemo da ćete ih smatrati korisnim pri odlučivanju o kupnji novog vozila.

I na kraju, prije svega preporučam da se upoznate s uvjetima korištenja sadržaja iz rubrike Opozivi te pročitate Izjavu o odricanju od odgovornosti. Također, postavili smo i stranicu s detaljnim pojašnjenjem sadržaja tablica u kojima prenosimo izvješća RAPEX-a. A, kako AUTONET ne snosi odgovornost za prenesene informacije, za sva eventualna neslaganja s objavama donesenim u okviru rubrike Opozivi svakome toplo preporučam da se obrati Europskoj Komisiji, odnosno Generalnoj direkciji za zdravlje potrošača koja je odobrila objavu ovih izvješća na našim stranicama.

I, da... Nije baš da Europa automobile navedene u izvješćima RAPEX-a ne želi na svojim cestama. Ona želi tek da ih se "dovede u red". No, svidio mi se takav naslov :-)

Powered by AdminMax v6 © 2005-2018 by Internet Softver Design by WEB Marketing