100 godina BMW-a

1. travnja 2016.
Predstavljamo - 100 godina BMW-a
tekst: BMW AG, AUTONET  foto: BMW AG 

Stoljeće fascinacije i užitka

Proteklo je stotinu godina otkako je marka s plavo-bijelim zaštitnim znakom krenula u svoj nezaustavljivi pohod. Bilo da se radi o motorima zrakoplova, motociklima ili automobilima, BMW je ostavio neizbrisiv trag u povijesti vrhunske industrije
Koncept BMW Vision Next 100Koncept BMW Vision Next 100
Grupa BMW obilježila je 7. ožujka stotinu godina postojanja kompanije. Za to vrijeme, mali proizvođač zrakoplovnih motora sa sjedištem na sjeveru Münchena pretvorio se u vodećeg svjetskog proizvođača premium automobila i motocikala, a usto i pružatelja premium usluga u sektoru financija i mobilnosti. Na putu do ovog statusa, grupa BMW se uvijek iznova dokazala kao inovativna kompanija koja je utjelovljivala promjenu i bila uvijek usmjerena k budućnosti. Danas je BMW međunarodna skupina kompanija s pogonima za proizvodnju i sastavljanje u 14 zemalja te globalnom prodajnom mrežom.

Kada se sagleda povijest grupe BMW, otkrivamo kolaž najrazličitijih događaja i odluka koje su izvršile trajan utjecaj na razvoj kompanije dok su se istodobno i pokazale kao pravi izraz njenog karaktera. Revolucionarni proizvodi i strateški smjerovi razvoja mnogo duguju tim vizionarskim trenucima. Svi se temelje na odvažnosti da se isproba nešto novo i da se krene novim putem. Cilj kompanije oduvijek je bio da postigne nešto više od najosnovnijeg te da stane uz bok najboljima, njegujući istovremeno svoju sposobnost da se nosi s izazovima te da iz njih izađe s ojačanim osjećajem odlučnosti, navode u BMW-u.

Nezavisnim putevima do inovativnih rješenja


BMW IIIa (1917.)BMW IIIa (1917.)
Želja da se postignu superiorne karakteristike te spremnost da se isprobaju potpuno nova i tehnički zahtjevna rješenja umjesto kompromisa s onim svakodnevnim, misao je vodilja kompanije BMW od njenih najranijih začetaka pa sve do današnjeg dana. Upravo vođen tim načelima, BMW je na tržišta izbacio svoj prvi proizvod.

Zrakoplovni motor BMW IIIa, proizveden 1917, pokazao je izuzetnu snagu, pouzdanost i efikasnost u radu na velikim visinama. Ove karakteristike temeljile su se na robusnoj osnovnoj konstrukciji rednog 6-cilindričnog motora te na korištenju posebno laganih materijala u kombinaciji s inovativnom tehnologijom rasplinjača i paljenja.


BMW R 32 (1923.)BMW R 32 (1923.)
Kompanija se odlučila za vlastiti pristup i prilikom razvoja svog prvog motocikla. Dok su drugi proizvođači još uvijek svoje modele radili na osnovi geometrije bicikala, BMW R 32 dosljedno je konstruiran oko motora. Spomenuti model, predstavljen 1923, bio je prvi motocikl kojeg je pokretao 2-cilindrični bokser, motor s nasuprot smještenim klipovima. Motocikl je imao i ručni prijenos pričvršćen izravno na motor te prijenos snage preko vratila umjesto lanca ili remena. Ove ključne osobine do danas su ostale prepoznatljive karakteristike BMW-ovih motocikala.

Nakon što je kompanija započela s proizvodnjom automobila 1928, isprva je proizvodila mala vozila na temelju provjerenog onodobnog dizajna. Međutim, prekršene su sve ustaljene konvencije tog vremena kada je na tržište izašao BMW 303, prvo srednje vozilo ove marke, koje je pokretao 6-cilindrični redni motor.

BMW 303 (1933.)BMW 303 (1933.)
Model je predstavljen 1933. godine i utemeljio je estetiku koja se isticala među konkurencijom, zahvaljujući svojem prepoznatljivom obliku maske hladnjaka, koja je i danas prepoznatljiva prema BMW-ovim "bubrezima". No, najvažnija odlika ovog automobila bila je njegova mala masa zahvaljujući cjevastom okviru s donjim cijevima različitih presjeka. Ova je konstrukcija upotrebljena po prvi put pri konstruiranju nekog automobila. Time su dizajneri pobili dugotrajno uvjerenje da samo teško vozilo može osigurati stabilne vozne karakteristike. BMW 303 bio je lagan, dobro je ubrzavao, besprijekorno usporavao te izvrsno svladavao zavoje zahvaljujući agilnom i sigurnom handlingu. BMW je patentirao cjevasti okvir s donjim cijevima različitih presjeka te je nastavio razvijati automobile prema načelu optimizirane mase.

I najnoviji automobili obitelji BMW i, primjer su inteligentne, lagane konstrukcije, nezaustavljive inovacije i osobito dosljedne potrage za nezavisnim rješenjima. Arhitektura tih vozila specifično je razvijena za modele na potpuno električni ili hibridni plug-in pogon, dok njihova konstrukcija povezuje aluminijsku šasiju i putnički prostor od umjetnih materijala ojačanih ugljičnim vlaknima. Ovakav pristup, kojeg se drži grupa BMW, doprinosi jamstvu da će grupa odigrati pionirsku ulogu i u osmišljavanju rješenja za osobnu mobilnost budućnosti.

Preuzimanje odgovornosti, svladavanje izazova


Tvornica u Eisenachu (1929.)Tvornica u Eisenachu (1929.)
Proizvodnja zrakoplovnih motora nakon prvog Svjetskog rata je isprva zabranjena, zbog čega su od 1918. nadalje među proizvodima s BMW-ovim logom bili motori za kamione i brodove, a nakon 1920. i oni za motocikle. Među kupcima motora bila je i tvrtka Bayerische Flugzeugwerke AG, koja je uskoro preuzela velik značaj za ovu marku. Tvrtka je preuzela prava na marku u lipnju 1922. godine, zajedno s BMW-ovim logom, proizvodnim kapacitetima i zaposlenicima. Preimenovanje kompanije u Bayerische Motoren Werke AG postalo je temeljom za razvoj u smislu neovisnog proizvođača motora i vozila. Pošto je tvrtka Bayerische Flugzeugwerke AG osnovana 7. ožujka 1916, taj se datum danas smatra danom kad je osnovana kompanija BMW (ranije je, 1916. godine, tvrtka Rapp Motorenwerke preimenovana u Bayerische Motorenwerke).

Rad u pogonima tvrtke (1942.)Rad u pogonima tvrtke (1942.)
Ubrzo nakon ponovnog otvaranja tvrtke Bayerische Motoren Werke, zrakoplovni su motori još jednom došli u središte interesa vladinih agencija i njihovih vojnih ciljeva. Kao i ostatak njemačke industrije, upravitelji BMW-a također su se vodili ambicijom da ostvare poslovnu učinkovitost dok su se nosili s političkom situacijom tridesetih i četrdesetih godina prošlog stoljeća. Kompanija je stoga ostvarila velike dobiti zahvaljujući politici ponovnog naoružanja. Počevši od 1939, osuđenici, prisilni radnici, ratni zarobljenici i zarobljenici koncentracijskih logora bili su prisiljeni na rad u proizvodnim pogonima kompanije.

Posljedice savezničkog bombardiranja - tvornica Milbertshofen (1945.)Posljedice savezničkog bombardiranja - tvornica Milbertshofen (1945.)
Grupa BMW je prihvatila svoju odgovornost za događaje tijekom razdoblja nacionalsocijalizma te započela inicijative koje su doprinijele podizanju razine svijesti i poticanju javne rasprave. Objavom knjige BMW – eine deutsche Geschichte (BMW – njemačka priča) 1983, grupa BMW je postala prva njemačka industrijska kompanija koja je otvorila ovo poglavlje svoje povijesti te ga podložila javnoj osudi i raspravi. Istraživanje razdoblja između 1933. i 1945. izvedeno je u kontekstu dvije dizertacije, objavljene 2005. i 2008.

Pored toga, grupa BMW je bila među osnivačima zaklade Erinnerung, Verantwortung, Zukunft (Prisjećanje, odgovornost, budućnost), koja je osnovana 1999. kako bi žrtve prisilnog rada mogle ostvariti pravo na kompenzaciju.

Zamalo u vlasništvu Mercedesa!


BMW 1500 'Nova klasa'BMW 1500 'Nova klasa'
Neposredno nakon završetka rata, kompanija je bila prisiljena preuzeti nov pristup u svim aspektima poslovanja. Prvi poratni motocikl, BMW R 24, sišao je s tvorničke trake u Münchenu tek 1948. godine. Proizvodnja automobila nastavljena je 1952. godine, a očekivani poslovni uspjeh kompanije isprva je izostajao. Na godišnjoj općoj skupini kompanije održanoj 1959. godine, prodaja tvrtke BMW AG tvrtki Daimler-Benz AG, koja samo što nije bila potpisana i finalizirana, u posljednji je trenutak spriječena. Plan restrukturiranja razvijen pod vodstvom većinskog dioničara Herberta Quandta temeljio se na neovisnosti tvrtke BMW AG, novim strukturama i novim modelima. Pomak je ostvaren s izlaskom BMW-a 1500 kao prvog modela Nove klase. U razmaku od samo nekoliko godina, kompanija se razvila od kandidata za preuzimanje u vodeću tvrtku.

Upravna zgrada 'Vierzylinder'Upravna zgrada 'Vierzylinder'
Početkom 1970-ih, kada je rast BMW-a naglo zaustavljen zbog tadašnje naftne krize, upravitelji tvrtke su radili na svladavanju teških vremena i izlasku iz nepovoljne situacije s obnovljenom snagom. U Münchenu su otvoreni nova upravna zgrada, poznata kao "toranj četiri cilindra" te muzej BMW-a, a s radom je započela i nova tvornica u Dingolfingu. Kao nasljednik Nove klase predstavljen je BMW serije 5. Potražnja je doista počela rasti i ubrzo nakon 1975. BMW je bio u odličnom položaju da reagira na potrebe tržišta novim modelima, proširenjem proizvodnih kapaciteta i optimiziranjem prodajne mreže.

Tvornica Mini u OxforduTvornica Mini u Oxfordu
Početkom devedesetih, upravitelji BMW-a još su se jednom našli na raskrižju. Godine 1994. poveli su se za trendom usmjerenim prema procesima koncentracije, koji je prevladavao u sektoru te su se odlučili za preuzimanje britanske tvrtke Rover kako bi se približili novim ciljnim skupinama te osigurali širi raspon automobila. Taj poduhvat se nije pokazao osobito uspješnim pa je već 2000. tvrtka Rover opet prodana. BMW je nastavio samo s razvojem marke Mini. No, kompanija je u međuvremenu poduzela restrukturiranje te je kupila pravo na imenovanje i marku Rolls-Royce Motor Cars.

Netom prije izbijanja globalne financijske krize 2008, korporativna strategija "broj JEDAN" definirala je načela za održiv, isplativ rast te dugoročan rast vrijednosti. Povezane mjere bile su usmjerene učvršćivanju položaja BMW grupe kao vodećeg svjetskog premium proizvođača automobila i motocikala, a usto i pružatelja premium usluga u sektoru financija i mobilnosti.

Pravi proizvod u pravo vrijeme


BMW 328 (1936.)BMW 328 (1936.)
Put od proizvodnje zrakoplovnih motora, čija prodaja prije svega ovisi o nabavi od strane vladinih agencija, do vodećeg proizvođača premium automobila s globalnim uspjehom u bliskoj je vezi s povijesti osobne mobilnosti u posljednjih 100 godina. Uvijek iznova, kompaniji je polazilo za rukom da upotrijebi svoje inženjerske vještine i kreativnost kako bi stvorila proizvode koji uspješno ispunjavaju suvremene potrebe i želje, zadržavajući pritom jedinstvene kvalitete i nezavisni karakter. Stvoreni su novi segmenti vozila te su pridobivene nove ciljne skupine zahvaljujući nepogrešivom instinktu za prepoznavanje onih težnji kupaca koje su promakle ostalim igračima na tržištu. Ova je posebnost također dovela do prepoznavanja tržišnih niša s potencijalom za održivi rast inovacija koje su prerasle u trendove.

Porast značaja civilnog zrakoplovstva tijekom 1920-ih godina potaknuo je tvrtku Bayerische Motoren Werke da razvije nove i izuzetno snažne zrakoplovne motore temeljene na provjerenim konstrukcijama. Zrakoplovni 12-cilindrični V motor BMW VI na tržištu se pojavio 1926. Ubrzo je postao izvozni hit u cijelom svijetu te je postao najuspješniji proizvod kompanije tijekom dvadesetih godina. BMW VI je također bio ugrađivan u poznate avione Heinkel He 70, koji su u to vrijeme glasili za najbrže komercijalne zrakoplove na svijetu, čime su zaradili nadimak Blitz (munja).

BMW 507 (1955.)BMW 507 (1955.)
Kompanija je također precizno osmislila svoj prvi motocikl u skladu sa zahtjevima tog vremena. BMW R 32 na tržište je izašao 1923. te se odlikovao sigurnim i sportskim voznim osobinama zajedno s visokom razinom pouzdanosti. Pogonsko vratilo je imalo očitu prednost jer se slabo trošilo te je bilo potrebno minimalno održavanje na zemljanim cestama. Sa svojim prvim automobilima srednje veličine, BMW je također ciljao na to da privuče sofisticirane kupce. Kao najznačajniji primjer, BMW 326, predstavljen 1936, pod prednjim je poklopcem imao 6-cilindrični motor snage od 50 KS te je predstavljao ekskluzivni model sa svojim bogatim, prostranim interijerom i visokom kvalitetom izrade. Prodano je oko 16.000 primjeraka tog automobila, čime je BMW 326 postao do tada najprodavaniji automobil ove marke.

Kompanija je bila na uspješnom tehnološkom i komercijalnom putu sa svojim zrakoplovnim motorima, motociklima i automobilima, prije nego što su politička previranja u Njemačkoj tijekom tridesetih godina naglo zaustavila usmjerenost kompanije međunarodnom tržištu, zajedno s njenim razvojem i proširivanjem proizvoda iz civilnog programa.

Modeli koji su svima u sjećanju


BMW IsettaBMW Isetta
U poratnoj Njemačkoj, BMW Isetta isprva je odražavala duh vremena tijekom godina ekonomskog čuda. Prodano je više od 160.000 primjeraka Motocoupé-a, a ovaj je dvosjed bio tražen čak i u SAD-u, zemlji "cestovnih brodova". BMW 700 predstavljao je ispunjenje sportskih ambicija marke te je isprva predstavljen kao coupé, 1959. godine, a nedugo kasnije i kao limuzina. Uspješna prodaja ovog modela osigurala je samo preživljavanje kompanije. Godine 1961, s predstavljanjem BMW-a 1500, bavarski je proizvođač napokon na tržište stavio model koji je kupcima očigledno nedostajao. Prodajni stratezi prepoznali su potrebu za visokokvalitetnom limuzinom srednje klase.

Aerodinamičko razvojno središte BMW-a (2009.)Aerodinamičko razvojno središte BMW-a (2009.)
Inženjeri su konstruirali automobil s četvorim vratima modernog i aerodinamičnog dizajna s moćnim, 4-cilindričnim motorom i naprednom tehnologijom podvozja. Nova klasa bila je simbol individualnosti na visokoj razini, a njezin poseban karakter zasnivao se uglavnom na karakteristikama udobnosti i sportske vožnje. Godine 1965. na tržištu se pojavio dotad najsnažniji model, BMW 1800 TI/SA, kao predložak za automobilistički sport – a istodobno je osmišljen i novi slogan, koji u svojoj aktualnosti i upotrebi do danas najbolje objašnjava razloge uspjeha Nove klase: Zadovoljstvo u vožnji.

Sedam godina kasnije, Zadovoljstvo u vožnji je također postalo i vodećim načelom BMW-ovih motocikala. Kompanija je već prethodno na tržište lansirala nove modele - R 50/5, R 60/5 i R 75/5. Vožnja motocikala sad je već postala razonoda u kojoj se moglo uživati u slobodno vrijeme, a za koju su osobito dobro služili sportski touring motocikli za duga putovanja. Godine 1980. BMW je konstruirao motocikl koji je predstavljao novi veliki iskorak u segmentu. Touring enduro BMW R 80 G/S bio je prvi u popularnoj kategoriji motocikala koja još uvijek jamči čisto zadovoljstvo u vožnji, podjednako na asfaltu i izvan njega.

Inovatori koji stvaraju nove trendove


BMW i8BMW i8
Novi oblik diversifikacije također je bio odlika pionirskog koncepta vozila kojim je BMW stvorio senzaciju u automobilskom sektoru 1999. godine. Čak i prije nego što se učvrstio globalni boom terenaca, kompanija je iskoristila North American International Auto Show u Detroitu kako bi svijetu predstavila model X5, koji je spojio dinamične cestovne performanse, tipične za BMW, s izvanrednim terenskim karakteristikama, visokim položajem sjedala i pogonom na sva četiri kotača. Ovo je bio prvi korak u otvaranju segmenta Sports Activity Vehicle-a, u kojem je BMW također odigrao ulogu pionira.

Paleta se sada sastoji od pet modela BMW X, uključujući i dva s oznakom Sports Activity Coupé, koji su omogućili marki da izuzetno uspješno pokori novi konceptualni teritorij. A, na pragu novog stoljeća svoje korporativne povijesti, grupa BMW opet preuzima vodeću ulogu, razvijajući oblik mobilnosti koji ne ovisi o fosilnim gorivima te nema lokalnih emisija. Od 2013, BMW i3 pruža zadovoljstvo u vožnji kao premium automobil s potpuno električnim pogonom. Pored toga, hibridni model s priključkom na električnu mrežu, BMW i8, koji je predstavljen 2014, omogućuje vozačima da iskuse budućnost sportskih automobila već danas.

---

Pogledajte: BMW serija 3 slavi 40 godina
GALERIJA: 100 godina BMW-a
BMW IIIa - prvi proizvod tvrtke bio je 6-cilindrični redni zrakoplovni motor iz 1917.
Zrakoplovni motor BMW IIIa, proizveden 1917, pokazao je izuzetnu snagu, pouzdanost i efikasnost u radu na velikim visinama
500. primjerak zrakoplovnog motora BMW IIIa proizveden je 1918.
Prvi motocikl tvrtke bio je model R 32 predstavljen 1923.
Dok su drugi proizvođači još uvijek svoje modele radili na osnovi geometrije bicikala, BMW R 32 dosljedno je konstruiran oko motora
Motocikl R 32 je imao i ručni prijenos pričvršćen izravno na motor te prijenos snage preko vratila umjesto lanca ili remena
BMW-ova tvornica Milbertshofen snimljena 1920-tih
BMW-ova tvornica Eisenach, snimljena 1929.
Prvi automobili proizvedeni u BMW-ovim pogonima bili su licencni Dixi 3/15 temeljen na Austinu Seven te kasnije BMW 3/15 i 3/20. Na slici je jedan berlinski salon iz 1929. godine
BMW 303, prvi samostalno razvijeni automobil kompanije, predstavljen je na salonu automobila u Berlinu, 1933.
Najvažnija odlika BMW-a 303 bila je njegova mala masa zahvaljujući cjevastom okviru s donjim cijevima različitih presjeka
BMW 303 je pokretao 6-cilindrični redni motor M78 obujma od 1182 cm3 razvijen na osnovi 4-cilindričnog motora iz modela 3/20. Razvijao je 30 KS i 68 Nm
BMW 328 bio je sportski automobil koji se nalazio u proizvodnji između 1936. i 1940. Prema izboru međunarodnog žirija novinara, 328 je 1999. uvršten među 25 finalista titule za Automobil stoljeća
Prisilni rad stajat će BMW
Posljedice savezničkog bombardiranja osjetio je i BMW. Tvornica Milbertshofen 1945. godine
Prvi poratni motocikl, BMW R 24, sišao je s tvorničke trake u Münchenu tek 1948. godine
Proizvodnja automobila nastavljena je 1952. godine, a prvi posljeratni model bio je 501 predstavljen na salonu u Frankfurtu godinu dana ranije
Jedan od najljepših sportskih automobila ikada, BMW 507 predstavljen je 1956. Dizajnirao ga je Grof Albrecht von Goertz
Godine 1955. BMW Isetta je postala prvi serijski auotmobil s potrošnjom goriva od 3 l/100 km. U stvari, automobil je nastao kao talijanski proizvod - Iso Isetta, 1953.
Nova klasa (Neue Klasse) predstavljena je BMW-om 1500, 1962. godine. Ova je klasa izvukla BMW iz financijske krize i etablirala identitet marke kao proizvođača vrhunskih automobila
Početnu izvedbu Nove klase pokretao je 1,5-litreni M10 obujma od 1499 cm3 te snage između 76 i 82 KS
BMW LS Luxus, izvedenica modela 700, predstavljena je 1963. Serija 700 bila je još jedan automobil koji je svojim vrhunskim prodajnim rezultatima pridonijeo oporavku BMW-a
BMW Vierzylinder jedna je od najupečatljivijih poslovnih zgrada na svijetu. Ovo sjedište marke građeno je između 1968. i 1972, a projektirao ga je austrijski arhitekt Karl Schwanzer
Uredi BMW Vierzylinder-a 1970-ih
BMW-ova
Minijeva tvornica u Cowleyu, Oxford. Tvornica je počela proizvoditi automobile još 1912. kada je William Morris kupio prostore vojnog koledža
Aerodinamički tunel BMW-a snimljen 2009.
BMW i8
Vision Next 100 je koncept marke

Powered by AdminMax v6 © 2005-2018 by Internet Softver Design by WEB Marketing