Siječanjski skok hrvatskog tržišta na krilima novih trošarina

Siječanjski skok hrvatskog tržišta na krilima novih trošarina

Prema rezultatima redovitog mjesečnog istraživanja registracija vozila u našoj zemlji agencije Promocija plus, u prvom je mjesecu ove godine registrirano 3.706 novih osobna vozila, što je ujedno najveći broj siječanjskih registracija novih vozila od početka krize (odnosno još od 2009. godine).

U odnosu na lanjski siječanj u ovogodišnjem je zabilježen rast od 30,8 posto. Ovaj zabilježeni porast izravna je posljedica promjene trošarinskog sustava i obračuna PDV-a za tvrtke. Međutim, pravi učinak ove dvije mjere treba čekati još koji mjesec kad "zažive" u punom smislu na tržištu vozila.

Naime, u ovogodišnjem je siječnju u odnosu na lanjski registrirano oko 900 novih vozila više. Međutim, taj "tržišni višak" u siječnju je većinom posljedica pada registracija novih vozila u prosincu 2017. kad je zbog najave i očekivanja pozitivnih učinaka novog sustava trošarina i obračuna PDV-a za poduzeća, značajno pao broj registracija novih vozila u odnosu i na prethodne mjesece iste godine, ali i u odnosu na isti mjesec prethodne godine.

Za ilustraciju tog "manjka" mogu poslužiti podaci o registraciji novih vozila u prosincu 2017. u odnosu na 2016. godinu (zabilježen je manjak od oko 1.300 vozila, a da je pri tome cijela godina u odnosu na prethodnu bila u značajnom plusu u svakom od ostalih mjeseci). Već će naredni mjesec, odnosno mjeseci pokazati prave učinke novih rješenja.

Glavni protagonisti se ne mijenjaju

Promatrajući siječanjske rezultate, vrh ljestvice drže dvije marke koje su na istom mjestu završile i prethodnu godinu. Prvi je mjesec pripao Volkswagenu koji je zadržao prvo mjesto s 536 vozila što ovoj marki osigurava 14,5 posto tržišta (u odnosu na lanjskih 416 komada i 14,7 posto). Na drugom je mjestu Škoda s 521 vozilom ili 14,1% (prošle godine 247 vozila i 8,7% tržišta). Suzuki je na trećem mjestu s 289 vozila ili 7,8% tržišta (prošle godine 161 vozilo i 5,7% tržišta).

Slijedi Renault koji s 270 vozila drži 7,3% tržišta, dok je Opel peti s 200 vozila (5,4%). Slijede Hyundai na šestom mjestu koji sa 195 vozila drži 5,3% tržišta, Dacia sa 180 vozila (4,9%), Ford sa 174 vozila (4,7%), Peugeot sa 147 vozila (3,97%) i Audi sa 146 vozila (3,94%).

U premium segmentu, u troboju tri njemačka proizvođača, Audi je sa 146 vozila ispred BMW-a koji je registrirao 129 vozila te Mercedesa s 50 primjeraka. Listu francuskih proizvođača predvodi Renault s 270 vozila, a slijede Peugeot sa 147 i Citroën sa 122 vozila. Na ljestvici azijskih proizvođača vrh drži Suzuki s 289 vozila, a slijede ga Hyundai sa 195 te Toyota sa 141 vozilom. Mazda je sljedeća sa 118 vozila, Kia sa 114, Nissan sa 64, Honda s 29 i Mitsubishi sa 16 vozila (ostali: 6 vozila).

Odnosi među markama, dizel i benzin praktički izjednačeni

Od 33 marke vozila koje su u siječnju registrirane u našoj zemlji njih je 19 zabilježilo porast u odnosu na lanjski siječanj. Pri tome je tzv. apsolutni rast (rast veći od rasta tržišta koji je iznosio 30,8 posto) zabilježen u slučaju sljedećih 12 proizvođača (koje imaju tržišni udio veći od 0,3 posto): Mitsubishi (+220,0%), Smart (175,0%), Mini (120,0%), Škoda (119,9%), Dacia (100,0%), Honda (93,3%), Suzuki (79,5%), Renault (59,8%), Opel (47,1%), Audi (41,7%), Mazda (35,6%) i Ford (34,9%). Sve su ostale marke imale ili relativni rast (rast manji od rasta tržišta) ili negativan rezultat u odnosu na isti lanjski mjesec.

Na vrhu najprodavanijih modela u ovogodišnjem je siječnju Škoda Octavia s 300 primjeraka, a slijede VW Golf (182), Suzuki Vitara (128), VW Tiguan (105), Dacia Duster (100), Škoda Rapid (93), VW Polo (91), Suzuki SX4 (91), Renault Clio (74) te Ford Focus i Ford Kuga (oba po 71).

Neobičan preokret zabilježen je i kod pogonskih agregata. Nakon desetak godina velike dominacije dizela u siječnju se izjednačio udio vozila s benzinskim i dizelskim motorom: 1.839 vozila ili 49,6% od ukupnog broja registracija novih vozila je s benzinskim motorom, dok je s dizelom njih 1.796 ili 48,5%, uz još 71 vozilo s ostalim pogonima (električni, hibridni i LPG).

Nastavlja se i rast rabljenih

Na tržištu rabljenih osobnih vozila nastavljen je trend rasta registracije vozila koja se unose iz inozemstva. Tako je u ovogodišnjem siječnju registrirano 5.325 rabljenih osobnih vozila što je u odnosu na lanjski siječanj porast od 24,6 posto. Ako je suditi po prvom mjesecu ove godine čini se da je promjena trošarina imala pozitivan učinak i na registracije rabljenih vozila. Međutim, pravi učinak ovih promjena će se moći analizirati tek nakon prva tri mjeseca od promjene sustava. Prvi mjesec je pokazao pozitivne učinke a hoće li se tako i nastaviti, ostaje nam za vidjeti.

I za kraj, laka dostavnih vozila

Još nekoliko podataka i o programu novih lakih dostavnih vozila gdje je zabilježen nešto manji rast registracija u odnosu na onaj zabilježen kod osobnih vozila. Ove je godine u siječnju registrirano 659 novih dostavnih vozila ili 13,6% više u odnosu na isti mjesec prethodne godine. U usporedbi s podacima za siječanj u prethodnih 10 godina, odnosno od početka krize na našem tržištu vozila, ovogodišnji siječanj je zabilježio najveći broj registracija novih dostavnih vozila.

Na ljestvici marki lakih dostavnih vozila prvo mjesto drži Volkswagen sa 117 vozila ili 17,7% tržišta. Slijede Citroën sa 106 vozila (16,1%), Peugeot s 98 (14,9%), Renault sa 79 (12%), Dacia s 57 (8,7%), Ford s 51 (7,7%), Opel s 42 (6,4%), Mercedes s 30 (4,6%), Fiat s 29 (4,4%) i Suzuki sa 17 (2,6%). Ovih deset marki drži 95 posto ukupnog tržišta novih lakih dostavnih vozila (prije godinu dana: 97%).

U analizi registracija najprodavanijih modela (sve karoserijske izvedbe) izdvajaju se sljedeći automobili: Volkswagen Caddy, Dacia Dokker Van, Citroën Jumper, Peugeot Boxer, Ford Transit, Peugeot Partner, Renault Master, Citroën Berlingo, Opel Vivaro i Renault Trafic. Ovih je deset modela u siječnju pokrilo 60% svih registracija.

- - -

Izvor podataka: Promocija plus
Pogledajte i najnoviji mjesečni izvještaj o registracijama vozila na hrvatskom tržištu

1