Mazda obilježava 50 godina rotacijskog motora

Mazda obilježava 50 godina rotacijskog motora

Mazda ove godine obilježava pedesetu obljetnicu lansiranja prvog modela s rotacijskim, odnosno Wankel motorom. Točnije, 30. svibnja 1967. na tržište je stigao Cosmo Sport 110S i od tada je Mazda prodala preko dva milijuna vozila s ovim pogonskim strojem. Uključujući i modele poput RX-7 i RX-8.

Ukratko, polovicom prošlog stoljeća više proizvođača je htjelo unaprijediti koncept Wankel motora, no svi osim Mazde su odustali od tog nauma i više-manje zaboravili na njih. Mazda je pak kupila prava na ovu tehnologiju od tvrtki Wankel GmbH i NSU Motorenwerke još 1961. te uz pomoć posebno oformljenog odjela, koji je dobio naziv "47 samuraja" i koji je šest godina radio na usavršavanju rotacijskih motora, uspjela učiniti isti komercijalno upotrebljivim te svojevrsnim zaštitnim znakom svoje marke.

Razlog zašto su u Mazdi ustrajali u usavršavanju ove tehnologije je stoga što su vjerovali da mogu iskoristiti razne prednosti koje su rotacijski motori do tada nudili tako reći samo na papiru, poput kompaktnih dimenzija i manje mase, mirnijeg rada i manje buke, povoljnije krivulje momenta i sl.

Da su u Mazdi uspjeli u svom naumu svjedoči i činjenica kako je 1991. godine Mazda 787B s rotacijskim motorom postala prvi japanski automobil koji je pobijedio na utrci izdržljivosti 24 sata Le Mansa, a Mazde pokretane Wankelom su ostvarile preko 100 pobjeda na raznim utrkama diljem svijeta.

Već nekoliko godina rotacijskog motora nema u mazdinoj ponudi, no svako malo čujemo glasine kako u Mazdi žele ponovno uvrstiti ove pogonske strojeve u svoju ponudu. Kao najizgledniji način primjene ističe se onaj gdje bi Wankel motor zbog svojih karakteristika odlično poslužio kao tzv. range-extender u hibridnim modelima. Posljednji izvještaji kažu da bi se Wankel trebao vratiti tijekom 2020. kada će Mazda slaviti svoj stoti rođendan.