Techrules Ren RS

Techrules Ren RS
tekst: Hrvoje Gattin foto: Techrules / TXR-S

Kineski svemirski program

Hibridna tehnologija, električni motori, range-extender i turbina pojmovi su koje do sada nismo susretali zajedno, pod karoserijom jednog automobila. No, futuristički projekti u Kini grabe naprijed velikim koracima

Predstavljen na ovogodišnjem međunarodnom salonu automobila u Ženevi, Ren RS je automobil koji će malo koga ostaviti ravnodušnim. Od zapanjujućeg talijanskog dizajna, preko futurističkih tehničkih rješenja pa do samog pogonskog slopa kakav praktički još nije viđen, ovaj superautomobil s 1305 KS otvara novo poglavlje knjige o pogonskim sustavima budućnosti.

No, vratimo se malo unatrag. Naime, Techrules je automobilska R&D tvrtka sa sjedištem u Pekingu čija je misija razviti pogonske sustave za automobile vrhunskog dosega i karakteristika te ih učiniti dostupnima svim proizvođačima kako bi sljedeća generacija vozila bila učinkovitija, prilagođenija okolišu te pružila bolje korisničko iskustvo. Hm...

U svakom slučaju, riječ je o podružnici kompanije TXR-S koja se, pak, bavi istraživanjem i razvojem, investicijama te ima i druge podružnice koje se bave razvojem pogonskih strojeva, proizvodnjom bioplina i aeronautikom. Niti Techrules (kin. Tengfeng), ni tvrtka-majka nemaju web-stranice... No, vratimo se modelu Ren RS.

Ren RS je trkaća izvedba modela Ren predstavljenog na prošlogodišnjem izdanju ženevskog salona i samim time, nudi još beskompromisnije osobine. Sada je riječ o jednosjedu dodatno unaprijeđenih aerodinamičkih osobina i poboljšanog hlađenja, čiji je izgled inspiriran zrakoplovima. Također, u odnosu na prošlogodišnju "svakodnevnu" izvedbu, Ren RS ima ojačanu šasiju od ugljičnih vlakana koja je dodatno prilagođena smještaju jednog sjedala. No, najposebniji tehnički detalj ove zvijerke svakako je njegov hibridni pogonski sklop koji kao range-extender koristi malenu turbinu.

Hibrid kakvog još nismo vidjeli

Sustav TREV (Turbine-Recharging Electric Vehicle) predstavlja pravu revoluciju u svijetu hibridnih pogonskih sustava zahvaljujući činjenici da je kao range-extender upotrijebljena turbina, odnosno ono što kolokvijalno poznajemo kao "mlazni" ili "turbomlazni" motor. Riječ je o sustavu koji koristi termički motor (pokretan fosilnim gorivom) isključivo za pokretanje elektrogeneratora, dok sam pogon vozila osiguravaju električni motori.

Boljim poznavateljima TREV i neće biti nepoznat jer ga je Techrules premjerno predstavio još 2016. na salonu automobila u Ženevi, u prototipovima GT96 i AT96. Sustav funkcionira tako da generira električnu energiju kojom se puni baterija hibridnog pogonskog sklopa, koja potom pokreće električne motore. No, u slučaju da se baterija potpuno isprazni, generator električne energije (kojeg pokreće turbina) može izravno opskrbljivati elektromotore potrebnom električnom energijom.

"Ideja da se kemijska energija pretvara u mehaničku i potom električnu omogućila nam je da uz pomoć visokoučinkovitog turbinskog motora dobijemo superiorni range-extender za naša vozila", rekao je Matthew Jin, glavni inženjer u Techrulesu.

TREV je u potpunosti razvijen od strane Techrulesa, a ovako se dobivena energija pohranjuje u bateriju sastavljenu od dva poprečno postavljena bloka ukupnog kapaciteta od 28,4 kWh. Tri kruga hlađenja tekućinom (sa šest električnih pumpi) zadužena su za održavanje optimalne temperature baterije, električnih motora te invertera. Konačno, tu je i napredni BMS (Battery Management System) sustav nadzora nad radom baterije.

Modularni pogonski sklop za različite namjene

Pogonski sklop techrulesovog modela Ren RS može biti sastavljen od četiri ili šest električnih motora koje proizvodi britanska tvrtka Yasa Limited. U slučaju konfiguracije s četiri električna motora, svaki od njih je zadužen za pokretanje jednog kotača. U konfiguraciji sa šest motora, po dva pokreću svaki od stražnjih kotača.

TREV sklop u konfiguraciji s 4 električna motora: 640 kW (870 KS) / 1560 Nm
TREV sklop u konfiguraciji sa 6 električnih motora: 960 kW (1305 KS) / 2340 Nm

Također, kupac može birati između konfiguracije s jednom, središnje smještenom turbinom snage od 30 kW (41 KS) ili one koja podrazumijeva dvije trubine, smještene s obje strane stražnjeg dijela kokpita. Ovakav set-up s dvije turbine ima ukupnu snagu od 80 kW (109 KS).

Talijanski dizajn s elementima lovačkih mlažnjaka

Možda i najjednostavniji dokaz tome da u Techrulesu doista misle ozbiljno predstavlja činjenica da je za dizajn ovog superautomobila angažiran jedan od najpoznatijih studija na svijetu. Naime, izgled inspiriran modernim lovačkim zrakoplovima, cestovnog modela Ren iz 2017, osmislili su Fabrizio i Giorgetto Giugiaro. Taj je automobil ima mogućnost smještaja vozača i još dvije osobe.

Trkaću izvedbu, RS dodatno je doradila torinska tvrtka L.M. Gianetti, s naglaskom na izmjene šasije koja u ovom modelu prima samo vozača. No, svaki element dizajna ovog automobila može nam ispričati svoju priču jer je cijeli automobil oblikovan pod krilaticom koja kaže da oblik slijedi funkciju. Ipak, neki su detalji očito postavljeni i zbog boljeg dojma, poput pokrova kokpita koji se podiže slično onima borbenih zrakoplova.

Vanjske linije modela Ren RS karakteriziraju povećani otvori za hlađenje kao i ispuh turbine te posebno oblikovani blatobrani kako bi se do najveće moguće mjere smanjila frontalna površina vozila. Stražnjim dijelom dominira veliko podesivo krilo koje je zaduženo za održavanje maksimalne stabilnosti vozila i promjenjivog aerodinamičkog potiska.

Stražnje je krilo razvila tvrtka L.M. Gianetti kako bi se unaprijedio downforce. Aerodinamički optimizirani Ren RS ima koeficijent otpora zraka od 0,43 što za hiperautomobil s velikim aerodinamičkim potiskom i brojnim otvorima za hlađenje predstavlja izvrstan rezultat.

Karbonska šasija ogromne torzijske čvrstoće jamči vrhunsku upravljivost i reakcije na sve zahtjeve vozača. Središnji dio šasije predstavlja monokok od ugljičnih vlakana kojem su dodani elementi od aluminijske legure 7075-T6 i čelika visoke čvrstoće. Također, kokpit je zaštićen čeličnim kavezom za zaštitu od prevrtanja (nije napravljen kao zatvorena karbonska cjelina) kako bi se omogućilo prilagođavanje ovog automobila raznim kategorijama natjecanja.

Podvozje za trkaću stazu i visokoučinkovite kočnice

Još jedan proizvod tvrtke L.M. Gianetti, ovjes modela Ren RS, odlikuje se klasičnim višestrukim poprečnim ramenima sprijeda i otraga, napravljenim od cijevi čelika visoke čvrstoće. Ramena su dimenzionirana da izdrže sile kakve se javljaju kod GT3 automobila, napominju u tvrtki L.M. Gianetti. Očekivano, kočnički su diskovi napravljeni od karbonsko-keramičkog kompozita, a potpisuje ih brembov AP Racing. Prednji diskovi su promjera od 380 mm, a za čvrst stisak brinu se 6-klipna kočnička kliješta. Stražnji imaju promjer od 355 mm i opremljeni su 4-klipnim kliještima.

Kočnice s karbonsko-keramičkim diskovima ovih dimenzija jamče 30 kg uštede na masi, u usporedbi s kočnicama usporedivih karakteristika koje koriste klasične čelične diskove.

Ren RS stoji na 21-colnim naplacima s pirellijevim pneumaticima dimenzija 265/40, sprijeda i otraga, nadzor nad čijim proklizavanjem održava posebno razvijeni sustav kontrole trakcije. Ovaj je sustav kombiniran sa sustavom (pre)usmjeravanja okretnog momenta (torque-vectoring) kako bi se ostvarila maksimalna učinkovitost prilikom prenošenja snage pogonskog sklopa na podlogu.

Spomenute je sustave moguće postaviti u dva pretprogramirana načina rada - Standard i Race. Vjerujemo da su njihovi nazivi dovoljno jasni, no ono što nam je manje jasno jest zbog čega je automobil koji se ne smije kretati izvan trkaće staze opremljen "štedljivim" načinom rada... Kako god bilo, elektronička nadzorna jedinica ovih sustava koristi podatke s 30 senzora kako bi se optimalno rasporedio moment na svaki kotač zasebno. Ovaj ECU, između ostalih, prikuplja podatke o brzini vozila, ubrzanju, kutu upravljača te jačini pritiska na papučicu kočnice.

Ren RS zadovoljava standarde FIA-e

Bilo da je riječ o sigurnosnim ili tehničkim aspektima, techrulesov Ren RS je napravljen tako da zadovoljava propise krovne automobilističke organizacije. Tako je ispod podnice vozila smješten 80-litreni sigurnosni spremnik goriva ispunjen pjenom. Unutar vozila je smješten obavezni aparat za gašenje vatre.

Također, tu su i dva para pneumatskih podizača vozila, po dva sprijeda i otraga kako bi se vozilo moglo brzo podići tijekom zaustavljanja u boksu ili mehaničarskih pregleda. Vozač je, pak, smješten u natjecateljsko sjedalo napravljeno od ugljičnih vlakana koje je proizvod talijanskog OMP Racinga te koje ima sigurnosni pojas sa šest točaka pričvršćenja.

U stilu vojnih zrakoplova, u kojem je dobar dio ovog automobila i napravljen, funkcionira sustav odbacivanja pokrova kokpita. Naime, aerodinamički pokrov je moguće trenutno odbaciti u slučaju opasnosti ili nezgode. U Ren RS je ugrađen sigurnosni sustav koji putem akcelerometara nadzire poprečni i uzdužni nagib vozila te u slučaju potrebe automatski odbacuje pokrov kokpita. Sustav radi, napominje proizvođač, pri temperaturama u rasponu od -65 do 70°C.

Ono što je posebno zanimljivo jest da su aktuatori za odbacivanje pokrova kokpita električni, a ne pirotehnički tako da ih je moguće upotrijebiti i do 50 puta. Konačno, vozač može i sam odbaciti pokrov pritiskom na odgovarajući prekidač, a isto mogu napraviti i redari na stazi s vanjske strane vozila.

Završna misao...

William Jin, predsjednik tvrtke Techrules je rekao: "Stvorili smo značajna globalna partnerstva na putu do lansiranja našeg superautomobila. Također, razvijamo i nove strateške alijanse kako bi smo mogli razviti nove proizvode i pronaći načine komercijalne primjene našeg naprednog pogonskog sustava".

Techrules je objavio kako će ovaj superautomobil, homologiran isključivo za natjecateljsku stazu, na adrese odabranih kupaca početi stizati kroz sljedeće dvije godine. Cijena, za sada, nije poznata.

1